söndag 7 april 2013

Vår i min japanska trädgård

Nu har solstrålarna också börjat hitta fram till min lilla Japan-inspirerade rabatt! Det har varit en kall vinter så det blir spännande att se vad som har klarat sig, och vad som måste bytas ut. Jag älskar att pyssla i denna rabatt så det kommer nog en del fler inlägg med tiden.



Jag gillar japanska trädgårdar för enkelheten och det rofyllt gröna. De innehåller inte så mycket blommande blommor, men istället olika gröna växter, stenar och mossor som allt har sin givna plats i miniatyrlandskapet.

Min lilla rabatt är ingen renodlad japansk trädgård, jag har till exempel täckbark istället för krattat grus, men kan sammanfatta kort några av den japanska trädgårdens kännetecken. Vatten är en viktig beståndsdel, rinnande eller stillastående. Har man inte det kan man ha krattat grus istället, som symboliserar detsamma. Det kan också räcka med ett litet fat eller fågelbad med ett enkelt vattenblänk. Stenar är också viktigt. De symboliserar berg, dalar, vatten och öar. Mossa på stenarna ger en känsla av att de legat där länge, och man kan tjuvstarta processen med att pensla på en blandning av öl och yoghurt så sköter naturen resten. Det är också vanligt med någon slags ornament i den japanska trädgården, en lanterna eller till och med bro eller en paviljong i de stora trädgårdarna. Det finns massor med tips på nätet på vilka växter som passar i en japansk trädgård. Rhododendron, Magnolia, Funkia, Japansk lönn, Astilbe, Ormbunkar, Bergbambu, olika prydnadsgräs osv, men jag har valt olika enkla vintergröna växter, träd och buskar samt några få blommande blommor, som blommar lite olika tider på säsongen. Grundidén med japansk trädgård är dock sparsamhet och enkelhet, med det kommer man långt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar