torsdag 1 november 2018

Vår bastu

Vår bastu är klar sedan en tid tillbaka, men efter 9 år i Norge utan bastu hade vi en del bastande att ta igen då vi flyttade tillbaka till Finland, så jag har helt enkelt prioriterat bastubadandet framom bastubloggandet. Eftersom vi levt utan bastu så länge ville vi att den skulle bli bra, därför tog det också ganska lång tid att få den färdig.

Den blev alltså svart. Jag är svinnöjd med bastupanelen som är svart björk, den heter "Taika" och är från Helo. Strukturen kommer genom färgen på ett sätt jag gillar skarpt.



Belysningen var något som tog extra lång tid. Vi visste inte helt vad vi ville ha, men vi visste exakt vad vi inte ville ha. Inga bländande lampor, inga spots i taket eller i ryggstödet. Jag försökte hitta fina inspirationsbilder på nätet, men hittade inget fint där man använt ledslinga antingen i taket eller i själva bastulaven. Ville helst ha en ledslinga som skulle gå i taket längs med väggen för dämpad belysning, men de tål inte så hög värme så vi gick för samma lösning fast nere på svalare nivå, vi är nöjda! Golvdelen, där ledslingan är monterad ligger på ca 65cm höjd från golvet, och mellanrummet från vägg till golvdel är 2,5cm så att ljuset fint kommer fram.


Bastulaven, sittbänken och ryggstödet är i svartmålad furu. Gällande själva bastukaminen valde vi att gå för en "hetivalmis" variant där man i praktiken bara lyfter på locket och kan börja basta!. Också den är från Helo. Rekommenderas!


Vi ville ha väggarna helt i glas, och en variant som inte är helt genomskinlig utan lite rökigt grå. Den ser helt svart ut från sidan. Den är riktigt snygg, och vattenstänket syns inte så bra på den så det passar vår familj alldeles utmärkt! Vi valde också svarta kranar från Gustavsberg. Allt kakel är från Vasa Färg där Ida som vanligt stod för den ypperliga kundservicen. Fick beställt in kakel till en fondvägg vid duscharna, som till kakelmannens förtret lades i ett fint mönster jag hittade på pinterest. Kaklet heter Hampton Bays och är från Fired Earth. Love it, alldeles silkeslent!


I hörnet vid duscharna beställde jag inbyggda hyllor för tvål och tillbehör, så skönt att de inte syns. 


Och nej, schampohyllan ser a l d r i g ut såhär, jag tycker bara om att försöka ordna fina bilder. Kolla min instagram story för att se hur det ser ut i verkligheten...... 

Ha en riktigt fin fortsättning på denna torsdagen!
Kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar