torsdag 13 juni 2013

Rabattdilemma

Har länge funderat och skissat på olika alternativ till blomrabatt på framsidan huset där det idag bara är gräsmatta. Jag vill att man skall kunna se rabatten innifrån, dvs. den kan inte ligga helt in mot väggen. Problemet är att det ligger ett brunnslock där jag skulle kunna tänka mig laga en helt rund rabatt, så jag fick tänka om. Här är plan B, lite mer avancerad än plan A:

Så här kommer det att se ut från köksfönstret på andra våningen

Basen är en större symmetrisk cirkel som med en gång av trampsten delas i två mindre rabatter. Så kommer nästa dilemma, hur skall kanten på rabatterna se ut? Sten är fint, det har jag lagat runt rabatten på övre sidan av huset, precis vid ingången. Så här ser det ut där:

Min Japan-inspirerade rabatt vid entren

Det skulle nog vara finast att köra samma stil nere, men finns det fina stenar som kan användas till denna form med så många kringelkrokar? Ett annat alternativ kunde vara torvblock. De är lätta att forma, och säkert snyggt att odla mossa på så att de blir härligt mörkgröna..

Mossa på torvblock

Men det funkar heller inte eftersom rabatten står i sol nästan hela dagen, så mossan skulle inte trivas. Kanske man skulle gå för leca som sedan rappas in till en liten mur, men å andra sidan kanske en sådan skulle spricka på vintern.. uff.. svårt. Tips mottages med största tacksamhet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar