söndag 2 juni 2013

Random Light DIY

Lampor är perfekta DIY projekt! Min variant är gjord av papperssnöre och hänger i trappan. Gillar verkligen skuggspelet den ger där den hänger. Supersnygg och kostar bara en bråkdel av det originalet gör.


Man behöver en pilatesboll eller ballong i önskad storlek, pappersband (jag använde 400 meter (2 rullar) svart, flatt snöre köpt i hobbybutik), tapetlim och pensel, samt en lampsladd med sockel.

Jag surrade snöret runt pilatesbollen, och lämnade ett hål för lampbyte. Penslade på tapetlim så att bandet blev genomblött, lät det torka och strök på ett nytt lager (totalt tre lager tapetlim). Jag lät lampan torka ordentligt innan jag försiktigt började tömma luften ur pilatesbollen. Lampan skrumpnade ihop lite eftersom limmet satt fast i pilatesbollen, men det var lätt att forma den tillbaka efteråt. Lirkade ut den tomma pilatesbollen genom hålet och pillade bort överflödigt lim före jag monterade fast lampsladden i ett passande hål. Voilá, nu har jag en egen Random Light (och fick användning för pilatesbollen på köpet!)


2 kommentarer:

  1. Hej Lena, har gjort en sån här lampa jag med. Men undrar. Hur och var fäste du lampsladden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul :) Jag trädde lampsladden genom ett av de små hålen i lampan med det stora hålet riktat snett uppåt. Det är inte så fint om man kan se hålet, tycker jag. Jag tog modell av orginalet då jag bestämde placering. På lampsladden jag köpte fanns det en plastgrej med vilken man kan ställa höjden på lampan. Den monterade jag alltså på den delen av lampsladden som är inne i lampan, så att lampan vilar på den. Lycka till :)

      Radera

Kommentar