torsdag 17 mars 2016

Babyshower

Som avbrott till husplaneringens alla val och kval ordnade jag en babyshower för en kollega på jobbet förra veckan! Förra gången hon skulle få baby lagade vi en bjöjtårta till henne, denna gången blev det en fruktbaby. Har sett denna tidigare och lade den då bakom örat till ett passande tillfälle, som kom nu.


Det man behöver är en vattemelon, en cantalopemelon, en napp, samt valfria frukter och bär. Jag använde i tillägg en melonsked med vilken jag lagade kulor av innehållet i melonen. 


Vi valde den största och finaste melonen som fanns i butiken! Så är det bara att börja skära och gröpa ur. Detta är ett väldigt roligt och gott pyssel. Snabbt går det också, alltså helt optimalt för barn i alla åldrar :-) Fast lite kletigt om man blir lite för ivrig......


Jag började med att skära av den del i bottnen så att melonen skulle stå stadigt på fatet. Sedan skar jag bort nästan en fjärdedel av melonen och började gröpa ur. Till babyns huvud använde jag en cantalopemelon, eftersom den är lite ansiktsfärgad. Jag skalade den med kniv, och skrapade sedan ytan jämn med en sked. I "nacken" skar jag bort en del så att huvudet ligger rätt i själva vagnen. Ur den bortskurna delen gröpte jag öron och näsa med melonskeden. Dessa fäste jag till huvudet med hjälp av tandpetare.


Jag använde melonskeden till att gröpa ur små gropar för ögonen, och slutligen skar jag även ut ett hål för en napp. Svårare än så är det inte. 


Det var otroligt kul att uppleva allas reaktioner på kreationen! För att inte tala om blivande mammans reaktion! Riktigt riktigt härligt, och absolut värt det! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar