söndag 13 juli 2014

Babynest

Nu händer det grejer hemma hos oss. Det blir baby till hösten, vilket förklarar Tittimadiis inaktivitet på bloggen den senaste tiden. Fick precis ett tillbakafall av inspiration och dammade av symaskinen fortare än kvickt, inspirationen fick inte gå till spillo denna gång så det var bara att sätta igång :) Det blev ett babynest som jag hoppas skall komma till nytta i höst och vinter, så att lillkillen kan sova i vår säng. Snabbt och enkelt att göra, finns massor med bilder och instruktioner på nätet.


Materialet jag använde var ca 1m tyg i bomull, 2,5m kantband, 3m anoraksnöre (funkar fint med t.ex silkeband också) samt ca 2m tjock vadd på rulle.



Måtten jag använde var 75cm x 60cm plus 15x15cm nederst (se bild).



Jag sicksackade runt och sydde fast ytterkanten på tyget till ca mitten på rundningarna nertill. Klippte också upp tyget lite i "svängarna". Sedan klippte jag till en bit vadd för mitten, jag lämnade ca 15 cm runtom för själva kanten. Så sydde jag fast vaddet. Försiktigt, nålen kan gå av.


Kanalen för snöret sydde jag fast över sömmen runtomkring, med en söm på vardera sida av kantbandet, så att snöret kan träs genom. 


Efter det rullade jag till resten av vaddet och trädde det genom den hittils tomma kanten. Det var pilligt men blev bra till slut. Så tråcklade jag fast den öppna delen nertill för hand.


Den blev riktigt mysig tycker jag. Sydde ihop hela härligheten på två kvällar framför teven, så detta projekt är inte någon långkörare precis :)


God helg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar