söndag 13 november 2016

Badrummet

Sedan vi flyttade har jag varit irriterad över att flyttfirman har slarvat bort en flyttlåda med saker till badrummet.. Men här om dagen då jag rotade genom flyttgodset uppe på vinden hittade jag faktiskt allt i en sopsäck! Den känslan alltså!! Så nu blir det nog så småningom något av badrummet också! Wiehoooo!


Badrummskåpen är ikeas stommar men med Superfront badrumsfronter. Badrumsmattan med zebramönster är från HK Living, lamporna som kommer ovanför spegeln är från Vipp. Bara älskar dom, kan knappt vänta tills de kommer upp på väggen! Handtagen är svarta läderöglor och kommer från Norrgavel! Får lägga ut fler bilder bara vi får ordning på allt! :)

Ha en fin kväll!

lördag 15 oktober 2016

Om lördagspyssel och jeansleggings

Lördag. En dag då man har tid för allt hemmapyssel och mys med familjen. Som småbarnsmamma och obotlig pysslare vet jag hur skönt det kan vara att toffla runt i pyjamasen eller kalsongerna en hel lördag. Eller åtminstone fram tills det plingar på dörren, och man spurtar in i sovrummet för att byta kläder, i en fart som skulle bänka självaste Bolt. Men tro mig nu när jag säger att jag har hittat plagget som gör att man kan undvika denna situation, nämligen världens skönaste leggings!!


Det var min väninna Lisa som driver familjeföretaget Dress Like Marie som introducerade mig för jeansleggingsen. Det känns nu som min medborgerliga plikt att föra ordet vidare, eftersom de är otroligt mjuka, sköna och snygga och därför borde finnas i varje kvinnas garderob. I dessa kan man pyssla, mysa, leka och jobba (!) utan att det klämmer på någonstans! Hur bra som helst om du frågar mig. Jag rekommenderar dem av hela mitt hjärta! Idag har jag lagt heltäckningsmatta i trappan och stått på alla fyra med mattkniv och sax, jag och Alfons har lekt tåg innan vi åkte och hälsade på till jobbet och in en sväng via butiken innan vi kom hem. Ja, och nu sitter jag framför datorn. Allt utan att behöva byta kläder! Så himla praktiskt. Jeansleggingsen - min absoluta lördagsfavorit.


Mattan i trappan blev också en vinnare idag! Vi passade på att inviga den med en liten sagostund. Alfons i sina yllekalsonger, jag i mina favvoleggings.. och sonen utbrister klockrent: "Ojj va sööönt". Myslördag på sitt allra bästa!


Ha en riktigt mjuk och skön lördag alla godingar!

fredag 14 oktober 2016

Från bebis till pojke!

Vi har gradvis tagit bort del efter del på Alfons leandersäng för att vänja honom vid att sova utan spjälor. Igår tog jag bort sista delen så nu är det en vanlig säng. Ser lite tomt ut då man är van med de höga kanterna, men det är nog en vanesak. 


Sängen har jag annars varit riktigt nöjd med! Den är snygg och stabil, och så finns det än möjlighet att förlänga den med en juniordel, något vi kommer att göra ganska snart tror jag. Killen växer ju så det knakar!


Jag gillar Alfons sänghörna med de målade bergen och luftballongen. Här skulle också jag sova gott! :-) 

Ha en riktigt fin fredag!

onsdag 12 oktober 2016

Nytapetserade skåpdörrar!

Idag var en sådan där typisk dag då man har så många saker på sin to-do-lista att man börjar på med något helt annat. Sjukt effektiv var jag i alla fall då jag satte igång med att tapetsera de vita tråkiga skåpdörrarna i hallen. 


Skåpen är vanliga ikea skåp med den billigaste dörren som finns. Tanken var nog redan från början att dörrarna skulle tapetseras, för jag hade spanat in tapeten "Arches" designad av Front för Eco wallpaper för länge sedan, till och med beställt den och hämtat hem. Sedan har den legat i sin låda ett tag innan det var dags.

Front består av flera tapetvarianter med tecknade mönster och skuggor mot vit yta som skapar en illusion av djup och struktur. Myyycket stiligt! Här är före och efterbilder på våra skåp:



Jag mätte upp dörrarna och skar till tapetbitarna färdigt innan jag limmade upp dem på dörrarna. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen ifall det krävs mönsteranpassning som på denna tapet.


Det blev riktigt bra! En fin detalj i den annars ganska tråkiga hallen mellan badrummet, kontoret och Alfons rum.

Ha en tipp topp fortsättning på veckan! :)

tisdag 20 september 2016

Fotoshoot!

Ni vet känslan då man tar sig själv i att stryka kökshanddukarna....? Haha. Inte? Nej, inte jag heller egentligen, förutom idag då vi skulle få fotograf på besök som skulle plåta köket. Som en tornado flög jag runt och piffade i köket innan de kom, och ja, jag till och med strök kökshanddukarna! Haha. Hur som, det var überspännande med fotografering!


Köket är Puustelli miinus design. Helt giftfritt! Luckorna är svartbetsad björk.



Stolarna är inte våra, de hade fotografen med sig. Jag är ännu i valet och kvalet om vilka stolar det blir. Från början tänkte jag stolar i samma stil som vi redan har kring matbordet, dvs vit plast och träben (Eames DAW). Tror det kan binda ihop helheten riktigt bra. Men det får jag återkomma till senare.. :)



Fotografen gillade kontrasten mellan de moderna skåpen och den gamla gjutjärnsspisen. Och ja, det gör jag också. Bilden blev ju helt klockren! De gröna detaljerna gör susen!


Och så frukostskåpet. Vårt älskade frukostskåp. Jag fick idén från någon av de tusentals bilderna jag scrollade genom på pinterest, så blev det såhär med hjälp av köksdesignern.

Jag är jättenöjd! Här kan man gömma undan sånt som vanligen står framme på köksbänken. Vi har till och med koppar och skålar i skåpet. Men bäst av allt är nog att det är eluttag inne i skåpet så att allt kan stå kvar då det används. Riktigt färdigt blir det då vi får in en glasskiva som skydd nederst.


För ett tag sedan köpte jag också en flip clock. Detta är den större modellen så att klockan skall synas ända till matbordet. Det blev jättefint! Hörnet börjar alltså också så småningom bli till något..


Det var en intensiv dag! Men åh så roligt, detta kunde man vänja sig vid. Nu är ju köket i tipp topp skick! :) Ha en toppenfin helg allihopa!