tisdag 30 april 2013

Glada Vappen!

Idag är det valborgsmässoafton, "Vappen", och det skall i år enligt finsk tradition serveras mjöd här i hushållet. "Sima" som det heter på finska, är en slags läskedryck som man dricker på Vappen. Problemet är att det inte finns att köpa i Norge, så jag bestämde mig för att försöka laga en egen batch. Som alltid då jag skall laga något nytt, googlar jag på "världens bästa..", eftersom jag inbillar mig att jag får fram de bästa recepten då. Jag tog ut det bästa ur flera recept jag hittade. Så denna mjöd kan då, med min logik, kallas den bästa mjöden av de bästa.


Bästaste mjöden :)
1 Citron
1 Blodgrape
1 msk riven ingefära
3,5 l vatten
250g farinstocker
250g strösocker
1/4 tsk torrjäst

4 glasflaskor
Russin
4 msk socker

Tvätta frukterna noggrannt, riv eller skala av skalet (funkar bra med potatisskalare, men se till att inte få med den vita delen av skalet) och lägg i en stor kastrull eller hink. Skär bort och kasta den vita (beska) delen från resten av frukten och skiva ner fruktköttet i kastrullen tillsammans med skalet. Lägg också i den rivna ingefäran.


Koka upp vattnet och lägg i sockret, då sockret smält hälls allt över i kastrullen med frukt. Låt svalna. Blanda jästen i lite vatten och häll i blandningen. Rör om. Låt mjöden stå i rumstemperatur över natten.

Förbered 4 flaskor med 1 tsk socker och 5 russin i varje flaska.


Sila bort frukten och fyll flaskorna. Ställ in i kylskåp. Efter ca 1 vecka, när russinen har flytit upp till ytan, är mjöden klar att drickas, läskande och god! Tycker man att det där med jäst låter invecklat eller om man har ont om tid, så kan man säkert skippa jästen och köra saftblandningen i en sodastreamer istället, det går snabbare. Då blir det ju inte äkta mjöd heller förstås... men säkert gott i alla fall. Trevlig valborg! Glada vappen! :)

måndag 29 april 2013

Marimekko

Jag har väl det i blodet, förkärleken till Marimekko, men kolla in dessa karameller som jag fick syn på under helgens visit i Helsingfors.

Sukat makkaralla heter denna lekfulla serie som så fyndigt fångat den känslan när strumporna korvar sig runt fötter och ben :) "socks rolled down" på engelska. Härliga vinglas!



Underbar och praktisk liten skärbräda!


Små söta serveringsfat perfekta för makroner! Många olika färger.


Skulle vi ha barn skulle detta tyg pryda väggen i barnrummet! :) Tyget heter Halihali (Kram kram)


Den klassiska Mariskålen i våriga färger, mumsigt värre!


Pigga grytlappar, ja tack :)


Mitt upp i allt shoppande tittade jag ut genom fönstret i butiken och fick ganska snabbt veta att Justin Bieber shoppar i butiken intill, tänka sig :)


söndag 28 april 2013

Good Night Lamp

Måste bara dela denna underbara idé! Good Night Lamp består av en familj av internet-kopplade lampor som pratar med varandra! När man tänder eller släcker den stora lampan, tänds/släcks också den lilla lampan. Den lilla lampan kan man alltså ge bort till någon, var som helst i världen (eller bara i ett annat rum), och de vet när man är tillgänglig eller inte. Genialiskt för de som har familj som bor en bit bort!


Och snygga är de också! De kommer till försäljning i september, men om man vill kan man förhandsbeställa redan nu på deras hemsida. Det man behöver är alltså en stor lampa, och så många små som man vill, de små kontrolleras av ens nära och kära, och den stora kontrollerar man själv.




Standardutföringen är valnöt, men det finns också flera material och färger att välja mellan. Man kan dessutom skriva på dem så man vet vems hus som är vems :)



Kolla in denna video

En till mamma och pappa, en till svärmor, en till svärfar... storebror, lillebror, gudbarn, kusiner.. nä, okej, fick precis upp en bild på näthinnan som visar en lång rad med blinkande lampor, så jag får nog fundera vidare på hur jag skal knäcka den nöten...

onsdag 24 april 2013

Kundkväll hos Bolina

Ikväll har jag och Sara varit på inspirationskväll hos Bolina. En massa fina grejer hade de som vanligt och goodiebag fick man också, varsin kasse fyllde vi till slut, som inte är så ovanligt när vi två är ute och fyndar..


Dessa lampor från Jielde, i både golv och bordsversion kan man ju nästan inte motstå. Nam :)


Söt liten uggle-lykta för värmeljus, mysig!


Denna hylla är nog mera snygg än praktisk konstaterade vi, men snygg är viktigt, och ibland till och med viktigare än praktisk faktiskt :) Man behöver alltid en pynthylla!


Det blev tyvärr varken lampa, uggla eller hylla, men i stället lite annat stash bland annat från Ferm Living, så vi kan nog kalla oss nöjda med kvällen!



tisdag 23 april 2013

Smycketräd

I min walk in closet har jag ett stort smycketräd som jag gjort själv. Där hänger de finaste och mest färgglada smyckena jag har, det piggar upp mina trötta ögon om mornarna. Det är snäppet större än ett vanligt smycketräd, men snäppet mer dekorativt också :)


Trädet är ca 60x190cm och lagad av en hobbyskiva (limfog) köpt på Bauhaus. Jag hämtade inspiration från Swedeses ursnygga klädhängare och ritade på fri hand en egen version. Jag sågade ut trädet med sticksåg, och slipade det noggrannt före jag målade det. Fäste det till väggen med två små träbitar som distanser så att trädet kom ut lite från väggen. Spacklade till slut också över skruvhålen.


Nu blev ju mitt träd ganska vitt och tråkigt då man tänker på alla olika former och färger man kan hitta på att laga.. Kanske jag skulle tapetsera trädet... I en prickig Marimekko tapet kanske..?