fredag 29 november 2013

Hemmagjord Lampa

Veckans DIY projekt har varit denna lampa. Hittade två gamla lampkupor på loppis för 25kr per styck som jag ville återanvända. Jag tycker det är väldigt tillfredsställande at kunna göra nya saker av något som någon annan inte behöver längre. Dessutom blir det ju något helt unikt! 


Det började alltså med glaskupan. Det tog en stund innan jag kom fram till hur foten skulle se ut, men efter inspiration från Iittalas lampa "Leimu" kom jag fram till att det får bli betong. Jag köpte ledning i tyg från Clas Ohlson, samt eltejp och en plastburk att gjuta foten i.


Jag borrade ett hål i plastburken där jag ville att ledningen skulle komma ut, och sågade rakt ner från övre kanten för att få ner ledningen utan att behöva klippa av den. Jag surrade eltejp runt den del av ledningen som skulle täckas med betong, och tätade också springan före jag stabiliserade själva sockeln mitt i burken, också det med eltejp, eftersom det var det som låg närmast till hands.. #latmask


Så började jag gegga med betongen. Köpte en liten 5kg påse i byggvaruhandeln. Blandade med vatten tills smeten blev passligt tjock, sådär så att det lämnar lite spår i smeten när man rör om. Så var det bara att hälla det över i formen, röra om lite för att få ut luftbubblor, och hoppas på det bästa.


Efter 3-4 timmar hade ytan redan börjat stelna, och jag gjorde en cirkel med fingret för att få ett litet dike där glaskupan kan ligga tryggt. Efter två dygn vågade jag ta bort plastburken (men det krävdes ett blödande finger och en god nypa tålamod). Till slut sandpapprade jag kanterna litegrann för en slätare finish.



Jag är riktigt nöjd med resultatet! Tror den får stå på bokhyllan tills vidare, och lysa upp det gamla fotografiet av min stolta morfar och hans lastbil :)



3 kommentarer:

  1. Så stilig! Jeg er selv helt betong-frelst, så denne idèen tar jeg med meg :-)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken fin lampa du gjort. Vi i Sättna hembygdsförening har lampkupeloppis så jag funderar om vi får använda din bild för inspiration? Självklar skriver vi att det är din bild!
    https://www.hembygd.se/sattna
    MVH Linda Asplund

    SvaraRadera

Kommentar