lördag 29 juni 2013

Burning Alaska

Jag såg programmet Strömsö för några veckor sedan där de lagade en Burning Alaska, en brinnande glassbomb. Det lät så otroligt spännande så jag bestämde mig för att testa det på midsommar då vi hade finfint besök :-) Den blev riktigt frisk och god, och inte minst helgens samtalsämne! Jag använde Strömsös recept (Paul Svensson) som grund, och här är min version i tillägg till några nyttiga lärdomar :-) 


Burning Alaska
2 st sockerkaksbottnar (helst hemlagad)
ca 1 l Citronglass (vi använde vaniljglass som vi smaksatte med citron)
ca 0,5 l Hallonsorbet
1 fpk Hallon
1 fpk Jordgubbar
2 st schweiziska maränger (lite större än vanlig)
6 äggvitor till marängen
300g socker till marängen
0,5 dl mörk rom

Fodra en plastskål med plastfilm (ca. 18-20 cm i diameter) och lägg sockerkaksbitar längs med kanten.



Mixa glass och sorbet mjukt i skilda skålar. Mixa sorbet med bär och smula i två st hårda maränger. Varva glass och sorbetblandningen i skålen. Då skålen är fylld täck hela härligheten med en bit sockerkaka.


Sätt skålen i frysen och låt stå i minst 6 timmar. Före du börjar förbereda nästa steg, tag ut skålen och stjälp upp kakan på ett fat. Lägg den gärna direkt på serveringsfatet så slipper man flytta den senare (lärdom!). Sätt på ugnen och förbered marängen. Var inte orolig att glasskakan smälter.



Täck med mjuk maräng och bränn av i ugn på 250 grader i ca 2 minuter.



Värm rom i en kastrull under tiden kakan är i ugnen. Tänd på och häll den brinnande rommen över kakan genast när den kommer från ugnen. Servera och njut!


Optimal serveringstidspunkt är när det är mörkt ute, då syns elden bättre.


Den var riktigt god, den mjuka sammetslena marängen med karamelliserade toppar, mot den friska sorbeten med färska bär och citronglass. Åh, så gott!!






torsdag 27 juni 2013

Cakepops

Imorgon är det min kollegas sista dag på jobbet, det tycker jag är en passande anledning till att pröva på cakepops. Detta är nog det enklaste receptet som finns, och goda är de :-)


Cakepops
1,5-2 pkt Oreo choklad (funkar med Dots eller Ballerina också)
1 pkt philadelphia (inte "lätt" här inte :-)
200g choklad
Pinnar
Strössel

Smält chokladen i vattenbad. Mixa kexena i mixer till en mjölig blandning och blanda med philadelphia. Rulla till små kulor och sätt på ett fat. Ta fram pinnarna, doppa ändan i lite choklad och stoppa ner i bollarna (cirka halvvägs, inte helt genom). Chokladen fungerar som ett slags lim så att stickorna skall hållas kvar i bollen. Låt popsen ligga i kyl minst 30 min, ju längre desto bättre.


Förbered tillbehöret. Jag ville absolut ha grönt strössel och det hade jag ju inte hemma, så jag lagade mitt eget av pärlsocker och konditorfärg. Funkade helt fint det också.




Doppa försiktigt popsen i den smälta chokladen (om du tycker den är för tjock, kan den blandas ut med lite olja). Rulla inte popsen i chokladen, utan håll den stilla i skålen och för pinnen sakta runt, så att den inte lossnar och för att få cholkad över hela kulan. Ta försiktigt upp kulan och slå sakta på pinnen för att överlopps choklad skall rinna av. Pynta popsen och ställ sedan i en skål eller vas med prydnadssand så att de hålls stående. I stället för prydnadssand kan man använda socker, styrox, oasis eller vad man nu kommer på :-)


Ser fram emot fikat imorgon!





måndag 24 juni 2013

Granit

Jag håller på planerar en uppgradering av vårt arbetsrum. I tillägg till en större bokhylla skall jag klämma in en liten läskrok samt ett skrivbord på de ynka 10 kvadraterna. Man skall nog börja med de stora sakerna men klarade inte av att hålla mig undan Granit häromdagen så det blev en del småplock i korgen till slut.. kanske det var det som skulle till för att få den sista gnuttan inspiration för att sparka igång projektet. Hoppas det :-)


Köpte en papperskorg i pressad papp att ha papper i, den har en liten lädersnodd på sidan för upphängning. Korgen bredvid är i metall och den köpte jag för att ha band och annat stash i. Fick också med mig en del smågrejer som musmatta, klämmor, band och tejp.


Jag återkommer senare med mera snacks från arbetsrummet :-)

torsdag 20 juni 2013

Pioner

Köpte pioner på IKEA på måndag kväll. På tisdag hade nästan alla knoppar slagit ut (!) så jag passade på att föreviga ögonblicket. Hade nog hoppats att de skulle stå över midsommar, men den drömmen får jag nog glömma. Men idag är de vackra, och ger helt klart en piff i vardagen!


Mellan vaserna får loppisfyndet från Paris stå en stund. Vackert :) 


Ha en fin fortsättning på veckan, och trevlig midsommar :)



tisdag 18 juni 2013

Les Puces

Les Puces de Saint-Ouen är världens största loppmarknad och ligger i norra delen av Paris. När vi ändå var i krokarna i helgen passade vi på att ta oss dit. Jag hittade väldigt detaljerade anvisningar på nätet hur man hittar dit så ingenting kunde gå fel :-)
 
Les Puces betyder "lopporna" på franska

Vi gick i loppis/antikdelen som bara är en bråkdel av hela marknadsområdet. Det tog några timmar att plöja genom de 10 alléerna! Såg mycket fina saker, men försäljarna är väldigt medvetna så det är nog svårt att göra något riktigt kap här, men stämningen var desto bättre, och inspirationsfaktorn var hög!

Lådvis med fransk konst

Ett gäng kappsäckar

Precis som i godisbutiken!

Söt liten antik docka!
 
Industristil för hela slanten

Ordning och reda?
 
Inredning för alla smaker!

Skridskor i läder

Babar orginallitografi från 1940, 30€
 
Jielde golvlampa

Hittade denna fina Jielde golvlampa, helt underbar, men tyvärr var inte Sambon lika exhalterad som jag, så den får göra någon annan lycklig istället. 580€ plus frakt är nog sist och slutligen ganska saftigt för en gammal lampa. Vi fyndade i stället en liten glasskål för isbitar, med tllhörande tång!


Den kommer mycket väl till pass när det skall serveras kalla drinkar i sommar :-)