tisdag 8 september 2015

Höstplantering

Jag fick en smärre höstinspirationskick i helgen och köpte in lite blomster till kopparbyttan som stått inne över sommaren. Nu är det pyntat och fint utanför dörren igen :-) 


Byttan fyndade jag på ett loppis ifjol. Jag är fortfarande riktigt nöjd med mitt kap.


Vita cyklamen är ju så fina tillsammans med olika gröna nyanser. Det blev ju faktiskt riktigt fin helhet mot kopparn också. Cyklamen tål lite kyla också så de kan stå ute ganska länge. 




Ha en riktigt fin fortsättning på veckan! 

tisdag 1 september 2015

Dadelchokladbollar!

Kan knappt bärga mig för jag vill så gärna berätta om det bästa snackset för sötsugna själar! Med dadlar, havregryn, kakao och kokosflingor får man nyttiga chokladbollar som man kan äta med gott samvete! Till och med mannen tyckte om dem, och DÅ är det verkligen värt att pröva! :)


Dadelchokladbollar

10 dadlar
1/2 dl havregryn
2 msk kakao
Kokosflingor

Kärna ur dadlarna och skär i små bitar. Kör dadlar, havregryn och kakao i matberedare, rulla till bollar och rulla sedan i kokosflingor. Låt stå i kyl eller eventuellt i frysen 1h före servering. Lätt som en plätt! Och jag lovar att du blir positivt överraskad! 

Ha en fin dag!

fredag 21 augusti 2015

Fredagsinspo

Beställde hem Uashmama papperspåsar för ett tag sedan för att ha runt krukorna. Jag är sååå nöjd! När jag till på köpet fyndade Hay ljuset till halva priset blir inte dagen bättre alltså! Nu är det så fint uppe på vitrinskåpet, frågan är bara hur länge jag skall klara av att hålla livet i kaktusarna...... De är ju så svåra! Mina orkidéer lever i åratal, men kaktusar och jag är ingen bra kombo. Likaväl ger jag dem en ny chans, lite utmaningar i vardagen är väl bara bra!? ;-)


Ha en riktigt god och koselig helg!


torsdag 30 juli 2015

Köksträdgård

Årets sommarprojekt vid sommarstugan var en ny köksträdgård! Jag hade spanat in ett gäng tegelstenar bakom förrådet som jag gärna ville använda, så det blev en liten trädgård i pallkrageformat med tegelstenar som grund.


Tegelstenarna fungerar ju också som skydd för pallkragen så att den inte ligger direkt mot marken. Så håller den förhoppningsvis lite längre.


Jag jämnade först ut marken med flisor som är gjort av sly från tomten, men det går lika bra med bark eller grus, jag tog det jag hade tillgång till. 


Den gamla köksträdgården (läs: lådan) har min man gjort i tidernas begynnelse så den sjöng verkligen på sin sista vers. Men tänk att fiberduken som satt i lådan fortfarande var intakt! Jag lade två lager fiberduk i den nya lådan. Först under ströet/barken och sedan ett inuti lådan före jag hällde i jorden.


En upphöjd rabatt var det enklaste alternativet i denna terräng eftersom det nog hade krävts en massa extra jobb att gräva och få bort allt ris och rötter som finns under. Vi planterade lite örter och sådde även lite snabbväxande sallat som kan avnjutas senare i sommar/höst. Nästa år planerar jag även att plantera örter som överlever vintern.


Ha en fortsatt fin sommar! Om väderappen gör dig ledsen så kan du tänka på alla som ätit kvarg hela vintern under taggen #beach2015.... :)

fredag 3 juli 2015

Alfons nya åk!

Mitt senaste projekt har varit en gåvagn till Alfons. Han fick ärva en Ikea kärra som jag ville piffa upp lite, men projektet drog ut på tiden så det var verkligen på tiden att den blev färdigställd eftersom lillchefen ställer sig upp överallt nu..

Gåvagn: Ikea, Matta: Oyoy Adventure rug, Pussel: Djeco Sprell


Gåvagnen fick mörk blågrön färg (kod: S7020 B70G). Alla metalldetaljer spraymålade jag med guldfärg. Till och med den lilla knoppen på hjulet. Det var lite pilligt men gjorde stor skillnad, så det var absolut värt det. Då jag hade köpt färg och allt jag behövde för projektet skulle jag montera isär vagnen för att lättare kunna måla den, men det gick inte. Så lite extra pill där också.


På handtaget knöt jag fast lite band i olika färger! 


Så fick jag samtidigt städat upp i mitt lilla bandkaos :)


Nu ser jag fram emot att Alfons vaknar så att han kan prova sitt nya åk! God helg! :)