söndag 20 juli 2014

Sovpåse

Sydde en sovpåse till lilleman till hösten där han förhoppningsvis kommer att sova gott och mycket! Den är praktisk eftersom man kan justera storleken så att den passar barnet en längre tid. 


 

Till insidan valde jag ett bomullstyg och på utsidan ett lite mer vädertåligt, svart tyg. Mitt emellan ligger ett värmande täcke som jag klippt och sytt i samma format. Lite specialdetaljer fick jag också till, sydde fast breda band i innertäcket som kommet ut genom knapphål som jag sydde fast i yttertyget. Jag sydde även fast ett kantband mellan fram och baksida.


Den passar riktigt bra i vagnen, och till nästa år kan jag fortfarande förhoppningsvis använda den i vagnens sittdel, då syr jag bara in hål för selarna så att den hålls på plats.



I väntan på "Alfons" - Peekaboo :)



torsdag 17 juli 2014

Vispgröt är underskattat!

Vispgröt eller lingongröt, kärt barn har många namn. Det är gott och enkelt, samt nyttigt om man vill det, dessutom delikat rosa. Nam! Här kommer receptet...


Vispgröt

1l vatten
Ca 300g/500ml frusna lingon
2dl mannagryn
Socker eller stevia enligt smak, (1-2dl)


Koka upp lingonen i vatten och mixa allt till en slät saft. Häll i mannagrynen under omrörning med visp då saften kokar. Låt koka ca 5min och tillsätt socker. Smaka av. Sedan skall gröten vispas, jag vispade ca 5 min tills gröten var ljusrosa, fluffig och fingervarm. Låt svalna helt och servera med iskall mjölk. Extra festligt blir det ju såklart om man serverar gröten ur en fin skål förstås :)

På bilderna är gröten någon dag gammal så lite mörkare än som helt färsk, men super god till sista skeden i alla fall! :)

söndag 13 juli 2014

Babynest

Nu händer det grejer hemma hos oss. Det blir baby till hösten, vilket förklarar Tittimadiis inaktivitet på bloggen den senaste tiden. Fick precis ett tillbakafall av inspiration och dammade av symaskinen fortare än kvickt, inspirationen fick inte gå till spillo denna gång så det var bara att sätta igång :) Det blev ett babynest som jag hoppas skall komma till nytta i höst och vinter, så att lillkillen kan sova i vår säng. Snabbt och enkelt att göra, finns massor med bilder och instruktioner på nätet.


Materialet jag använde var ca 1m tyg i bomull, 2,5m kantband, 3m anoraksnöre (funkar fint med t.ex silkeband också) samt ca 2m tjock vadd på rulle.



Måtten jag använde var 75cm x 60cm plus 15x15cm nederst (se bild).



Jag sicksackade runt och sydde fast ytterkanten på tyget till ca mitten på rundningarna nertill. Klippte också upp tyget lite i "svängarna". Sedan klippte jag till en bit vadd för mitten, jag lämnade ca 15 cm runtom för själva kanten. Så sydde jag fast vaddet. Försiktigt, nålen kan gå av.


Kanalen för snöret sydde jag fast över sömmen runtomkring, med en söm på vardera sida av kantbandet, så att snöret kan träs genom. 


Efter det rullade jag till resten av vaddet och trädde det genom den hittils tomma kanten. Det var pilligt men blev bra till slut. Så tråcklade jag fast den öppna delen nertill för hand.


Den blev riktigt mysig tycker jag. Sydde ihop hela härligheten på två kvällar framför teven, så detta projekt är inte någon långkörare precis :)


God helg :)

söndag 6 juli 2014

Projekt barnrum

Vi får tillökning till vår lilla familj i september, så nu är det dags att börja planera barnrummet! Har surfat runt lite och skaffat mig inspiration för att underlätta lite i förverkligandeprocesen. Det är inte det lättaste att försöka föreställa sig var ett litet knytte kommer att behöva, det är ju lixom lite lättare att inreda åt sig själv. Så lilla "Alfons" rum blir nu helt enligt hur jag själv skulle vilja ha det ;-) 


Färgskalan blir egentligen allt mellan grönt, och blått, med lite gult inblandat. Alla bilder är lånade.


Hittade denna bild på nätet och gillade färgerna och stämningen. Skulle också kunna tänka mig att blanda in lite gamla möbler så att inte allt blir helt nytt..


Såhär ser alltså planen ut, så får vi se hur det blir..... man vet ju hur det brukar gå men detta känns som en bra början i alla fall :) Stay tuned :)

fredag 4 juli 2014

Vakka Vakka

Var idag i Oslo i ett annat ärende då jag kom över bästa erbjudandet på länge! Iittalas Vakka förvaringslådor i trä rabatterade med 40%! Jag blev alldeles varm av glädje eftersom jag dreglat efter dem ett tag men tyckt att priset varit något styvt. 


Så det blev två stycken. Jag är också nöjd med färgen som passar riktigt bra in i vardagsrummet :)


Så ikväll blir det soffhäng med lite fotbolls VM på teven och inte minst med bästa avställningsbordet för glaset. Ha en strålande helg! :)