onsdag 25 februari 2015

Grodda!

Gjorde ett litet experiment i äggskal, åååh vilken vårstämning jag fick!! Groddar är väl ungefär det enklaste man kan odla, så det är bara att sätta igång! :) Groddarna kan man ha i sallad, på brödskivan och annan matlagning, eller bara äta som sådana. Frön, linser och bönor är fullproppade med näring, och då de groddas tar kroppen lättare upp proteinerna och mineralerna än om de tillagas eller äts råa.


Jag har odlat smörgåskrasse på bomull i äggskal bara för att testa, men man kan ju odla på fat eller i större burk också om man vill ha en lite större skörd. Enda man behöver tänka på är att hålla dem fuktiga.


Vill man slänga sig fullständigt in i denna värld kan man grodda allt från alfaalfa, adzukibönor, sesamfrön, rädisa, kikärtor, quinoa, linser, mungbönor, sojabönor, rödbeta mm. Då skall groddarna först blötläggas i minst 6 timmar för att aktiveras, sedan hållas mörkt ett par dagar före man lägger dem ljus. Men viktigast är att de skall sköljas minst 2 gånger om dagen. Viktigt också att groddarna får rinna av ordentligt mellan sköljningarna så att  de inte blir liggande i vatten.

Groddburk med avrinning

Jag håller mig tills vidare bara till krassen, men märker nu att jag nog blir lite sugen på att grodda annat också..... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar