söndag 1 februari 2015

Godaste banankakan!

"Nämen ush, banankaka är ju äckligt" tänkte jag då mannen plockade fram ingredienserna och skulle baka bort de brunprickiga bananerna som legat lite för länge på fruktfatet. Som småbarnsförälder vet vi vid det här laget att saker och ting inte alltid blir som man tänkt så han fick inte tid att baka kakan. Dagen efter, och med två ännu brunare bananer, tänkte jag pröva. Som vanligt googlar jag på "världens godaste" då jag letar recept - och mixtrar sedan ihop flera recept till det helt optimala. Denna kaka bör du absolut prova om du har bananer till övers!


Världens godaste banankaka

75 g smör
2,5 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g choklad
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
kokosflingor
ca 1 dl hasselnötskärnor

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Blanda smör, socker, mjölk, salt och vaniljsocker. Separera äggulorna från vitorna och blanda ner gulorna i smeten. Mosa bananerna och tillsätt. Blanda mjöl, choklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa slutligen äggvitorna till hårt skum och vänd ner. Jag mortlade hasselnötskärnor och lade de största bitarna i smeten. Resten använde jag tillsammans med kokosflingorna i botten och på kanterna av en smörad springform. Riktigt lyckat faktiskt! Gräddas i ca 35 minuter. Den skall vara lite fuktig i mitten. Nam nam nam!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar