fredag 5 december 2014

Årets pepparkakshus

Snö på marken, julmusik i bakgrunden och doften av glögg och pepparkakor i hela huset... Not! Årets pepparkakshusbakning sker medan lillkillen sover, dvs man vet att man i värsta fall bara har en timme på sig. Årets pepparkakshusprojekt genomfördes alltså i små etapper över flera dagar :)


Först kavlade jag ut ikeadegen, skar ut bitarna och gräddade allt på under en timme. Är det någon som slår den tiden såhär mitt i adventstid och julefrid? ;-) Bitarna fick torka över natten innan jag dekorerade dem. Åter igen medan lilleman sov. Han sov längre än vanligt så jag fick till några extra snirklar i dekoreringen :) Monteringen av huset gjorde jag efter dekoreringen, det var lättare så. Limmade ihop delarna med glasyren som jag gjorde av florsocker och äggvita. Sist av allt dekorerade jag taket. De små söta snögubbarna är gjorda av marshmallows och polkagrisar, ritade på detaljerna med en penna med ätbar färg så att man kan smaka om man vill. Tanken är att de skall få armar av salta pinnar... men det blir isåfall i nästa etapp..


Om du gillar designen på huset så kan du printa ut mallen via Panduro hobbys hemsida. 



Ha en riktigt fridfull, avslappnande och skön andra advent :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar