tisdag 21 januari 2014

Godaste kanelbullarna!

I lördags bakade jag de bästa kanelbullarna jag bakat någonsin. Receptet vet jag tyvärr inte helt var det kommer ifrån eftersom det är en gammal utskrift som länge har legat i en låda, och som sambon av en tillfällighet "glömde" på köksbänken då han själv åkte iväg ut på skidtur... Hur som helst vill jag dela med mig av receptet!


Kanelbullar
100 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 tsk malen kardemumma
11-12 dl vetemjöl
(evt lite vaniljsocker)

100 g smör
1 dl socker
2 msk kanel

1 ägg
pärlsocker

Smält 100 g smör i en kastrull, tillsätt mjölk och låt det bli fingervarmt. Lös upp jästen i en degbunke tillsammans med degspadet. Blanda ner salt, kardemuma och vetemjöl. Degen skall vara lös, då blir bullarna saftiga :) Låt jäsa i en timme. Ta upp på mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangel. Bred på 100 g rumsvarmt smör, socker och kanel. Rulla ihop och skär till 1-2 cm tjocka skivor, eller snurra ihop till bullknutar.  Låt jäsa ytterligare 25 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och grädda sedan ca 10min i 225 grader. Avnjuts ljumma med ett glas kall mjölk! Mmmm..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar