onsdag 12 september 2018

Mina mattor

Nu hörni skall ni få höra. Jag var på inköpsresa till Spanien förra veckan och hittade massa fina saker. Ser så fram emot att leveranserna kommer så att man kan börja packa upp allt. Allt från korgar och inredning till trädgårdsredskap och smycken kommer att komma. Tanken är alltså att kicka igång en pop-up butik i Vasa under november december. Med växter, julblommor, inredning, hantverk både lokalt, inhemskt och utländskt med fokus på hållbarhet och personlighet. Jaa! Det kommer att bli så himla spännande! Men nu skall jag berätta om mina fina gröna mattor..


Under min resa i Spanien var jag inne i en marockansk butik. Eller ja, flera faktiskt. Men i den ena hittade jag de mjukaste, vackraste mattorna! Ganska små var de, och fanns i alla möjliga färger. Grön som jag är föll jag skålart pladask för den mörkgröna mattan. Tänkte att det måste finnas fler som bara älskar denna matta så jag slog till och köpte upp hela lagret. (Hela 4 st!)



På kvällen då jag kom hem till lägenheten skulle jag stolt visa upp mina inköp för min mentor Marie. Började självklart med mattan. Marie utbrister: "Men du har ju köpt bönemattor!". OJ. 

OJ.

Tusen tankar går genom huvudet. Med all respekt för religion! Jag har inte så stor erfarenhet eller kunskap kring bönemattor så jag blev ju tvungen att göra lite research. Det verkar som att det inte är mattan som är helig, det är själva bönen. Mattan kan man ha på golvet (men fortfarande visa respekt för den) eller som väggbonad. Korrigera mig gärna om jag förstått det hela fel. 


Hur som, efter att jag berättat hela storyn för mina närmaste vänner är nu tre av fyra mattor sålda. Innan butiken öppnat.....

En intressant resa, en intressant lärdom, och mest av allt, intressant att lära sig nya saker genom sina egna 'misstag'. 


P.S. Är det fler som är intresserade i likadana marockanska mattor så kan man gärna höra av sig. Kan möjligtvis få tag i fler. Puss.

tisdag 21 augusti 2018

Kina

I början av augusti var jag på en inköpsresa till Kina. Det var en riktigt inspirerande resa, en hel vecka var man omgiven av trevliga människor, serverades god mat och översållades av inspiration och idéer. Ett frö har länge legat latent inombords och äntligen fick det lite hjälp att börja gro. Det behövdes bara några inspirerande personer och en fjäril. Kryptiskt? Jodå. Jag skall berätta, men först skall några stora pusselbitar falla på plats. Under tiden kan jag berätta om vackra Song Xie. 


Denna 1000 år gamla stad har så mycket vi kunde lära oss av. Istället för att riva och bygga nytt när något går sönder (som faktiskt förklarar den västerländska livsstilen ganska långt), så lappar man med det man har. Historia bevaras och miljön mår bättre. 


Kan ni tänka er lugnet i denna miljö? Helt fantastiskt. Skulle lätt kunna bo här!


Och gästvänligheten. Otroligt. Vi blev bjudna in till ett äldre par som bjöd på te, ekologiska persikor, färska jordnötter och lotusärtor i deras mysiga lilla trädgård. Trädgården var max 25 kvadrat, helt stenlagd, med en uppbyggd damm där det simmade sköldpaddor. Växterna hade de i terracottakrukor i olika storlek. Så himla fint!


Entrén till byn bestod av ett gigantiskt hav med lotus. Tänk dig en trädgårdsnörd som ser ett hav av blommande lotus. Det var jag. Som i himmelen. Otroligt vackert! 




Med denna lotus på näthinnan kryper jag till kojs, smider vidare på mina planer och önskar alla en riktigt fin kväll! Kram!

måndag 18 september 2017

Zucchinikaka

Vi har en zucchiniplanta i trädgården som levererar sjukt mycket zucchini. På nåt sätt känns det dumt att slänga dem så vi har verkligen försökt få inklämt dem i maten hemma. Det började ganska oskuldsfullt med zucchini i lasagne, zucchini-halloumibiffar, zucchinipizza osv. Plantan fortsatte att leverera så började med mera avancerade recept och kom så småningom in på bakverk. Det är faktiskt otroligt smart att baka med zucchini för bakverken blir riktigt saftiga! Det senaste receptet jag prövade måste jag absolut dela, sjuuuukt god zucchini-chokladkaka! Receptet är från Pinterest.


Zucchini-chokladkaka
(kanske världens godaste)

3 ägg
1,5 dl kärnmjölk (alt. mjölk+lite smör)
1 dl smält kokosolja (eller annan olja)
5 dl riven zucchini
1 tsk vaniljpulver (eller 1msk vaniljextrakt)
3,5 dl mjöl
1 dl kakaopulver
3 dl socker (alt. banan eller annat sötningsmedel)
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat (soda)
0,5 tsk bakpulver

Mät upp torra och våta ingredienser i två bunkar innan du blandar dem. Häll i smörad form ca 20x30cm, grädda 30-35 min i 180 grader (min blev perfekt efter 34 minuter). 




Inte för att det behövs, men ifall man vill kan man lyxa till den med en frosting av philadelphia, kakao och lite pudersocker! Nam! Pröva den, du kommer inte att ångra! :) 
Kram!

torsdag 20 juli 2017

Reseminnen

Man vet man är trädgårdsnörd då ens resemninnen består av grönväxter! Vi har precis kommit tillbaka från en fantastisk minisemester på Åland, Kolmården och Stockholm. På vägen från Kolmården passade vi på att stanna till vid Zetas och Slottsträdgården Ulriksdal. Kunde naturligtvis inte motstå grönväxter.


Det var så otroligt inspirerande att vandra omkring på de vackra handelsträdgårdarna, och speciellt Slottsträdgården Ulriksdal som var en ny bekantskap för mig! Här är några bilder från Ulriksdal.





Ett besök här kan alltså varmt rekommenderas!
Ha en fin helg! 

söndag 16 april 2017

Påskharepåsar

Något jag har saknat under vår tid i Norge har varit påskhäxorna. Små söta utklädda varelser som kommer med påskhälsningar och får godis i utbyte! I år förberedde jag små påsar till "häxorna", de blev riktigt söta!


Jag köpte för ett tag sedan påsar från Tiger som jag lade lite godis i och knöt ihop. Det blev små söta påskharar! Lätt och roligt. Likadana kan man lätt göra själv av pappers- eller plastpåsar som man klipper till och ritar på! 



Ha en riktigt skön fortsättning på påsken! 
Allt gott, puss och kram!