tisdag 21 augusti 2018

Kina

I början av augusti var jag på en inköpsresa till Kina. Det var en riktigt inspirerande resa, en hel vecka var man omgiven av trevliga människor, serverades god mat och översållades av inspiration och idéer. Ett frö har länge legat latent inombords och äntligen fick det lite hjälp att börja gro. Det behövdes bara några inspirerande personer och en fjäril. Kryptiskt? Jodå. Jag skall berätta, men först skall några stora pusselbitar falla på plats. Under tiden kan jag berätta om vackra Song Xie. 


Denna 1000 år gamla stad har så mycket vi kunde lära oss av. Istället för att riva och bygga nytt när något går sönder (som faktiskt förklarar den västerländska livsstilen ganska långt), så lappar man med det man har. Historia bevaras och miljön mår bättre. 


Kan ni tänka er lugnet i denna miljö? Helt fantastiskt. Skulle lätt kunna bo här!


Och gästvänligheten. Otroligt. Vi blev bjudna in till ett äldre par som bjöd på te, ekologiska persikor, färska jordnötter och lotusärtor i deras mysiga lilla trädgård. Trädgården var max 25 kvadrat, helt stenlagd, med en uppbyggd damm där det simmade sköldpaddor. Växterna hade de i terracottakrukor i olika storlek. Så himla fint!


Entrén till byn bestod av ett gigantiskt hav med lotus. Tänk dig en trädgårdsnörd som ser ett hav av blommande lotus. Det var jag. Som i himmelen. Otroligt vackert! 




Med denna lotus på näthinnan kryper jag till kojs, smider vidare på mina planer och önskar alla en riktigt fin kväll! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar