fredag 7 november 2014

Minnelåda

Redan under de två första månaderna har det samlats upp lite småsaker som jag gärna vill spara på som minne från den första tiden i lillkillens liv, så jag ville göra en liten låda till honom där man kan förvara allt från armband från BB till favoritsnuttefilten, reseminnen osv.


Jag köpte en låda i björkfanér på Granit, och med hjälp av bokplast, lite färg och en svamp, målade jag på ett A så att man vet vems låda det är. I botten av lådan limmade jag fast en tapetbit.


Printade först ut bokstaven på en A4, ritade av och klippte ut i bokplast, limmade fast den på locket och duttade på färg med en svamp.


Nu är det bara att fylla lådan med en massa härliga minnen.



tisdag 4 november 2014

Novembermys

Vardagsmys en novemberdag för mig är då lillchefen sover och jag kan pyssla lite, och kanske unna mig en portion glass (som äts med stor sked förstås!)



Ekollongirlanden var ett perfekt pyssel en mörk och regning novemberdag :) Jag skall återkomma till hur jag gjorde den lite senare.


Här kan du läsa mer om hur andra interiörbloggare myser en vanlig dag i den första vintermånaden.


Ha en riktigt härlig mysmånad! 




lördag 1 november 2014

Heja hösten!

Hösten har kommit på allvar och jag diggar verkligen de varma färgerna som naturen bjuder på just nu. Det är inte svårt att inspireras av denna fina årstid, då omgivningen ändras från dag till dag.


Kistan är ett nytt tillskott till familjen och tillhörde min mans farfars farfar. Tillsammans med lampan "Gran", pläden "Bunad" och Alfons lilla traktor i trä bildar den en helhet som man gärna vilar ögonen på, precis som man kan med ett gäng svamp och lite löv i samma toner. Njutbart :)



Stubben har sin givna plats i vardagsrummet, jag vill inte måla eller behandla den på något sätt för jag tycker att den skall få vara sig själv.



Sist men inte minst får soffan lite höstfärger också, så tar jag nu emot hösten med öppna armar.


Utsikten från vår matplats ändras för varje dag, och skiftar färg i allt mellan grönt och blått, gult och rött. Är inte naturen en helt underbar utgångspunkt för höstkänsla i inredningen?


fredag 31 oktober 2014

Fredagsmys

Lilleman sover och jag passar på att tända ett ljus på vardagsrumsbordet. 5 grader och regn ute, så vi blir nog inne idag. 


Jag har spänt fast sandpapper i locket på ett Norgesglass och inuti har jag tändstickor ("strike anywhere matches") som bl.a. fungerar på sandpapper. Burken kan alltså fint stå framme så vet man alltid var man har tändstickorna. Väldigt praktiskt nu när ljussäsongen äntligen börjat.



Ha en trevlig fredag! 


onsdag 1 oktober 2014

Nytt tillskott till vasfamiljen

Vi var en weekendtur till Karlstad för ett tag sedan och jag gick in via en antikaffär helt intill hotellet. Hittade en vas som skrek efter min uppmärksamhet så jag kunde helt enkelt inte lämna den där... Det är en vas i finsk design producerad av finncristal, en släkting till den lite högre vas i blått som jag fick av mamma till 30 års present.


Jag är så glad att jag köpte den. Passar perfekt in i vasfamiljen jag har från tidigare :) 







Snart är det helg igen, så låt oss njuta av de sista vardagarna :)