måndag 6 maj 2013

Måndagshälsning

Har alltid tyckt att pioner är vackrast i knopp... men just nu håller jag på ändra mig.. Kan inte sluta titta på dem. Hoppas de kan piffa upp din dag också :)


Trevlig fortsättning på veckan!


söndag 5 maj 2013

Felicia

Tack vare den soliga söndagsstämningen klarade jag inte motstå frestelsen att stoppa ner fingrarna i jorden idag. Var på inspirationsrunda till en trädgårdshandel och fick såklart med mig lite grejer hem. Felicia heter denna skönhet som jag också hade i kruka på terassen ifjol. Väldigt tacksam och vacker!


Ifjol planterade jag också flera fjärilslavendlar i en stor kruka, tror att humlorna gillade dem lika mycket som jag, eftersom vi hela tiden hade 5-10 små söta humlor som surrade runt blommorna - så nu är det bara för dem att vakna och komma tillbaka, hjärtligt välkomna :)


lördag 4 maj 2013

Hortensia byter färg!

Köpte mig en blå Hortensia och fick veta att de kan byta färg! Otroligt spännande. Den reagerar nämligen på pH värdet i vattnet. Är vattnet surt, dvs har ett pH värde som ligger under 7, kommer blommorna att bli blå med tiden. Vattnas blommorna med vatten som har ett pH värde över 7, dvs. basiskt, kommer de att få en mer rosa ton. Kranvatten är ofta basiskt.



Kort och gott, vattnar man sin blåa Hortensia med kranvatten kommer färgen långsamt att bli mer rosa, och vattnar man en rosa Hortensia med regnvatten kommer den långsamt att bli mer blå. I gammal god Mythbusters-anda var jag ju tvungen att testa detta! Se resultatet efter bara tre veckor! Nästan skrämmande tydlig ändring..


Jepp, det var dagens kemilektion... Tack för mig, nu skolkar jag resten av lördagen :)

fredag 3 maj 2013

Grönt är skönt

Äntligen börjar det grönska ute. Varför inte skapa lite vårkänsla inomhus med inspiration utifrån denna tiden på året? Det är nu de friska färgerna tar vid, och ersätter de trista, bruna färgerna. Om våren kan städa undan vintern skall minsann jag också göra det!

Dessa "grass" vaser från Normann Copenhagen ger rätta vårkänslan, och man behöver inte ens ha blommor i för att de skall vara fina. Äntligen börjar nytt och friskt gräs ersätta det bruna och tråkiga.


Att byta plats på saker och ting hemma kan verkligen göra gott. Detta fat från Mateus samlar på lök i köket resten av året, men just nu tycker jag det kan påminna om en tussilago mitt på matbordet.


Isen har redan smält hos oss och vi får äntligen njuta av vattnet igen, av färgerna som går i alla nyanser från blått till grönt, precis som i detta gäng Iittala kivi lyktor.


Våtecknenas vårtecken är väl ändå björkarns små "mössöron". Med Marimekkos tyg "kaiku" kan till och med pollenallergikerna njuta av våren :)


Jag har också plockat fram de piggaste kökshanddukarna jag har, det får utgöra vårpiffet i köket. "Päärynä" från Marimekko är en av mina absoluta favoriter, den är ganska sliten efter många års flitigt bruk, men den blir bara bättre och bättre!


...fick för länge sedan också tag i en hatt i samma mönster, den passar mig :)


Ha en fin fredag!


onsdag 1 maj 2013

1:a maj

Krokusarna har blygsamt börjat titta upp, inte en dag för tidigt!

Trevlig första maj allihop :)