måndag 9 december 2019

Vulkanen

Som jag skrev tidigare så har jag alltså gjort en aktivitetskalender till Alfons nu innan jul. Ifjol klämde vi in några experiment också, vilket var väldigt populärt, så jag gjorde detsamma i år. Den tredje december gjorde vi en vulkan! Sedan dess har vi gjort det fyra gånger!! Det hjälpte ju på lite nog i och för sig att Alfons kanske är över genomsnittet intresserad i vulkaner just nu men hur som helst! Jag vill dela med mig om hur vi gjorde, eftersom detta är ett roligt experiment som man kan göra om och om igen!


Ingredienserna som behövs är en tom liten plastflaska, sax, silvertejp eller liknande, matsoda, ättika, färgämne (valfritt) och lera. Leran gjorde jag på några minuter strax innan, hittade receptet på nätet genom att googla "lera recept", länk här. Ingredienserna till play-doh leran är 4dl vetemjöl, 2,5dl salt, 2msk citronsyra (t.ex. från apotek), 3msk matolja, 5dl vatten och eventuellt karamellfärg. Koka upp vatten och blanda i olja och karamellfärg. Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner allt i samma bunke. Jag använde händerna, gick alldeles utmärkt. Leran håller länge i kylskåpet om du förvarar i plastpåse eller i burk med lock! 


Klipp bort mittendelen av den tomma flaskan och fyll botten med ca 1/2 dl matsoda, blanda ner karamellfärg om du vill, detta blir "lavan". Tejpa på toppen med silvertejp. Vår flaska blev typ 13-14cm hög. Lägg flaskan på ett fat med kanter och bygg med lera runtomkring flaskan. 



Nu är vulkanen klar. Häll på ättika (typ 1dl), den reagerar med sodan och vulkanen får utbrott! Kolla video från experimentkalendern här


Här är vår video från ett av utbrotten! Jag häller bara bort vätskan efteråt och sparar leran tills nästa gång. Pröva detta, riktigt roligt! :)

Ha en fin vecka! 



tisdag 26 november 2019

Julkalender


Precis som ifjol kommer jag i år att göra en aktivitetsbaserad julkalender till Alfons. Jag älskar överraskningar, därför har jag nog också alltid tyckt om julkalendrer. En paketkalender går att genomföra utan att spendera alltför mycket pengar eller att få i barnen socker de inte behöver.


Här är mina tips på aktiviteter man kan fylla en kalender med. De flesta av dessa går att genomföra med saker man redan har hemma!

SÖ 1. Ta fram och pynta julgranen

MÅ 2. Gå på vandringsleden och packa med matsäck
TI 3. Experiment: Vulkan
ON 4. Energibar/snack
TO 5. Julpyssel
FR 6. Baka pepparkakor
LÖ 7. Bygga pepparkakshus
SÖ 8. Skattjakt, skatten är varm kakao och smörgås i lekstugan.
MÅ 9. Hela familjen till pulkabacken!
TI 10. Energibar/snack
ON 11. Experiment: Färgsnurra
TO 12. Äta ute (alternativt att barnet/barnen får välja mat)
FR 13. Experiment: Lavalampa
LÖ 14. Grilla
SÖ 15. Baka dadelbollar och äta frukost under bordet
MÅ 16. Filmkväll med popcorn
TI 17. Experiment: Mentoskanon
ON 18. Julkonsert
TO 19. Bygga hinderbana
FR 20. Tropiclandia
LÖ 21. Åka skridskor
SÖ 22. Utflykt
MÅ 23. Experiment: Ljusets kraft, och vattentryck.
TI 24. Skattkarta: En present


En del av dessa kräver lite förberedelse men det är det värt! Experimenten hittar man massor av på pinterest eller bara genom att googla! 
På Experimentskafferiet kan man dessutom ladda ner instruktionerna. Kommentera gärna om du har flera tips på aktiviter eller annat man kan överraska någon med i jul!

lånad bild


Ser så fram emot december nu, så kul vi skall ha! 
Hoppas också att ni hittar på en massa mys! 
Kram!



Joulukuu on ovella ja koska rakastan paketteja ja yllätyksiä, aion myös tänä vuonna tehdä Alfonsille pakettikalenterin. Yritän olla ostamatta lahjoja, vaan mieluummin panostaa aktiviteetteihin, yhdessäoloon ja pienien experimenttien tekoon. 

söndag 24 november 2019

Julgranen - Joulukuusi

Ifjol beslöt vi oss för att gå över från Äkta till Fejk. Vi snackar julgran. All ära med charmen med att varje år trassla fram julgransbelysningen, klotta vatten över halva golvet för att granen sedan till slut tappar alla barr på golvet. De sista barren är bortstädade lagom till nästa jul. För att inte tala om den sorgliga synen av ett julgransskelett bakom husknkuten fram till våren, då man inser att julen hos oss faktiskt har varat ända in till påsken... Nej. Jag är så glad att vi konverterat.


Jag har alltid tyckt att plastgranar ser så hemska ut. Tills jag hittade denna riktigt fina variant med inbyggda små ledlampor. Och hör här, den har dimmer också! Den var lätt att montera och i tre delar så den tar knappt något utrymme då den ligger i lådan. Kraftiga grenar och naturlig form. Man slipper småkryp in i huset och man kan ha framme granen hela december om man så vill! 


Man kan även bekanta sig med dessa granar i Blomtorgets webshop eller hos Euroflora.

Bild från förra året!

Välkommen in till butiken och känn på granen, skruva på dimmern och kanske få lite julstämning? Hoppas vi ses!


Suomeksi:
En olisi uskonut sitä päivää koittavan, kun vaihdamme aidon joulukuusen tekoversioon! Löysin viime vuonna täydellisen kuusen, jolla on sisäänrakennetut pienet led valot jotka lisäksi ovat himmennettäviä! Kuusi on todella aidon näköinen! Tervetuloa kauppaan katsomaan ja himmentämään! Kaupan päälle saat ehkä vähän joulufiilistä?

måndag 30 september 2019

Ansiktslyft i hallen

Jag har märkt att kombinationen barn och vit trapp i hallen inte är särskilt lyckad. Länge har jag gått och tittat på de nedersta trappstegen som blir allt mer slitna. Slipa och måla om hela trappen känns som ett alltför stort projekt just nu, därför tänkte jag bara måla det kritiska området. Sagt och gjort!


Färgvalet kom egentligen ganska naturligt vid färghandeln (Vasa färg såklart!). Övriga färger i hallen är Jotun 'Minty Breeze', Tikkurilas 'Vuono', 'Kalkki' samt varm grått kakel. Tänkte att det kunde passa med något helt annat, så det blev gult. Närmare bestämt Tikkurilas 'Curry'. Såå härlig färg!


Så här såg trappen ut innan, ni fattar hur illa det behövdes en makeover! 


Mönstret blev till slut rundade bågar. Ännu i färghandeln var jag fast besluten om att det skulle bli trianglar/berg som går ända upp till andra trappsteget. Insåg dock hemma (efter att ha kasserat några pappersmallar), att det måste bli något enklare. Jag använde en linjal och en rund bunke från köket då jag ritade cirklarna. Det gick även åt många små bitar målartejp för att få till de runda formerna. Spikrak kant får man om man först målar ett varv med samma färg som underlaget, denna färg smiter då in under tejpen så att inte den tilltänkta färgen gör det. Här fuskade jag lite, tryckte lite extra hårt på tejpen innan jag började måla istället. Resultatet blev bra!


Ett litet quick fix och blickfång i hallen. Vi gillar! 
Lite cirkusvarning kanske men det passar oss helt utmärkt! :)
Ha en fin kväll!

måndag 27 maj 2019

Vårvindar i köksträdgården!

Efter en lite kallare period i början av maj så kan jag äntligen konstatera att odlingssäsongen kan börja! Rättare sagt började den faktiskt redan i november då jag satte vitlöken, men ändå.. Odlingsivern är det nu åtminstone inget fel på, det är bara det att man måste vänta på att jorden blir tillräckligt varm först! I helgen har jag förberett mina bäddar för säsongen, med ny fin jord, delvis från min Bokashikompost.


Jag odlar för tillfället i fyra stora odlingslådor med måtten 150x200cm, och 50cm höga. Materialet på dessa är corten stål, som förutom att jag tycker att det är snyggt, också är mycket hållbar och värms dessutom upp snabbt på våren vilket gör att man kan påbörja säsongen tidigare. Jorden skall vara minst 8 grader för att fröet skall börja gro. 

Fick klättra upp på garagetaket för att få en överskådlig bild av köksträdgården! Grannarna kallar mig nog tokig men ingen kom till skada under fotograferingen iaf.

Efter varje säsong skriver jag upp vad som har gått bra och vad som har gått mindre bra så att jag skall minnas det kommande säsong. Plus från ifjol var bataten som jag kommer att odla massor av iår, minus var squashen som jag testade i stor kruka eftersom den tar så stort utrymme i odlingslådan. Det var en alldeles för torr sommar för att odla i kruka! 

Varje år byter jag plats på det jag odlar, eftersom växelodling kan minska risken för sjukdomar och dessutom öka skörden då jorden mår bättre. I mina odlingslådor är detta i och för sig inte lika viktigt eftersom jag alltid jordförbättrar och tillför näring varje vår. Vill man växelodla så kan man rotera enligt följande: Frukt > Balj > Blad > Rot, dvs. att man planterar frukt där baljväxterna har varit året före osv. Baljväxter tillför näring till jorden som speciellt näringskrävande fruktgrönsaker har nytta av året efter. Det ligger alltså en tanke bak ordningen, inte bara mitt påhitt alltså! :)


I odlingslådorna som ligger närmast söderväggen har jag spaljéer där jag har gurka och tomat. I år skall jag testa busktomat, kronärtskocka, frilandsgurka och majs i "Frukt"-lådan. I balj-lådan kommer bondbönor, buskbönor, ärter och så kommer jag att varva in lite luktärtor där också. Har ett lite annorlunda växtstöd i tankarna som håller på växa fram... får återkomma till det. I Blad-lådan kommer det att finnas grönkål, nyheten broccolini som skall smaka broccoli/sparris, dit kommer också färggrann mangold, spenat, örter samt ätbara blommor. Det är många som frågar mig hur jag skyddar plantorna från kållarverna, och svaret är att jag plockar bort äggen var och varannan dag. Men i år tänkte jag täcka över den lådan och se hur det funkar. I fjärde lådan, Rot-lådan, kör jag batat, morot, palsternacka, rädisor, betor och lök - om allt rymms (!). Jag varvar med tagetes för tyckte att det funkade bra mot morotsfluga och var riktigt fint i färgen, det var faktiskt finaste lådan ifjol!



Jag kör till största delen färdigt uppdrivna plantor, men vissa grödor sås från frö. Nu väntar jag bara på att få sätta igång. 


Ha en riktigt fin vecka!