torsdag 17 april 2014

Påskstämning

Lyfte fram påskpyntet för en stund sedan eftersom jag inte kunde hålla mig, men nu är det ju inget att hålla igen på längre, eftersom det redan är påsk. Aarikkas påsktupp har dammats av och står nu stolt framme. Påskliljor har jag också köpt och satt i vaser.


Äggen på det lilla fatet är ljus med gul insida, fyndigt :)


I köksfönstret har jag lagt påskliljor i mitt senaste loppisfynd, Savikko vasen från Arabia, bredvid ett norgesglass med påskgodis. En riktig Norsk-Finsk påsk här alltså :)


Glad påsk allihopa :)




fredag 11 april 2014

Krokus!

Fredag och solsken! Blir det bättre än det? Jo kanske att man kommer hem och möts av dessa vackra skapelser..! 



Det är värt varje månad av väntan bara för den korta tiden de blommar. Jepp, krokus in my heart!



tisdag 25 mars 2014

Gästrummet!

Det är nästan värt trumvirvel och hela baletten, för gästrummet är nämligen klart! Det blev till och med invigt i helgen också när vi hade besök :) 


Det går i svartvit ikeastil. Mattan, Bokhyllan, bordet och soffan är allt från Ikea.


Den lilla lampan är en av de hemmagjorda pjäserna jag stolt visat fram i andra inlägg också. Fortfarande nöjd med dem.


Bokhyllan är en Billy utan handtag. Tycker den är super snygg. Och smal vilket gör att den passar riktigt bra in i små rum som vårt gästrum. Funderar på att köpa några moduler till för att fylla upp hela väggen, vad tror ni om det?





I hörnet står det gamla syskrinet och en stumtjänare. Kanske man sover i gästrummet inatt? :)

söndag 9 mars 2014

Hej våren!

Denna helg har solen tittat fram lite mer än i genomsnitt de senaste veckorna! Härligt.. Tog en titt i rabatten och jammen om inte små söta krokusar nu börjat pressa sig upp mellan barken.. Det blir nog vår i år också :-) 


Pärlhyacinterna har också börjat titta upp! 


Det är lökar från flera gamla sådana där krukor med muscari/pärlhyacinter man kan köpa typ var som helst just nu, jag bara stoppade ner dom i jorden på hösten så tittar dom tacksamt upp igen på våren, ger dom dock lite benmjöl så att de skall orka :-)


Det gör alltså absolut ingenting att muscarin på köksbordet snart har blommat ut, eftersom jag snart har den äkta varan där ute :-)

 

Lökarna tar jag vara på och stoppar ner i jorden till hösten igen..! Ha en riktigt fin fortsättning på kvällen.


onsdag 5 mars 2014

Projektstatus

Ligger bekvämt i soffan och smider planer för framtiden. Har flera projekt på gång bland annat i gästrummet där vi fått in en ny och större bokhylla. Närmast till hands ligger dock projekt spishörn. 


Har nyligen (och äntligen) fått monterat vår spis med tillhörande brandvägg. Brandväggen skall integreras med övrig väggfärg är tanken, så på agendan står slipning, spackling och målning. En glasskiva skall också på plats framför spisen innan allt är helt klart. Sedan har jag även börjat fila på idéer till hylla/bord under tavelgruppen, men det projektet får nog snällt ställa sig i kö en stund..

Tills vidare avnjuter jag en kopp varmt i soffan, ur den nyinförskaffade Mumin jubileumskoppen "Tove 100". Hipp hipp hurra!